הכן משפחתך לחורף

כתבה שפורסמה במגזין רכב+ של עיתון הארץ בדצמבר 2013

שירי, באיזה תיק ארזת את המכנסיים של אלי? אבא, מתי כבר מגיעים? ערן, אתה בטוח שזאת הדרך הנכונה
לחרמון? אמא, הוא מציק לי! אבא, היא מעצבנת אותי! נשמע מוכר? איך לשרוד טיול משפחתי, המדריך השלם

כתבו וצילמו: שירי וערן אביבי

15.12.13 383

עם ישראל ידוע באהבתו לצאת למרחבים ולנדוד. לרוב אנחנו יוצאים עם כל הכבודה המשפחתית, קרי הורים וילדים, עטופים בפח המכונית המשפחתית העמוסה עד לעייפה. כבודה כבדה בהחלט. נסיעה שכזאת, כאשר כולם יחד בחלל אחד וקטן, גורמת לכל הבעיות המשפחתיות לצוף ולכל  הנוכחים לצאת מהכלים ומהשלווה. כדי לצמצם רעשים ותקלות החלטנו להכין מדריך עם כמה טיפים שיעזרו לכם בפעם הבאה שתצאו למסע משפחתי.

 לפני הנסיעה

 – תכננו מראש לאן נוסעים. נסיעה ללא יעד היא אולי רומנטית, אבל בעיקר גורמת לעצבנות ולמתח בין יושבי האוטו ולא מאפשרת ארגון ראוי.

– בעת תכנון הנסיעה והדרך, השאירו זמן עודף להתברברויות, טעויות ניווט, עצירות פיפי וחשק פתאומי של הנהג לחקור כביש שעליו הוא חולם כבר שנים.

– הביאו בחשבון כי ההתארגנות ליציאה לדרך עלולה להיות ארוכה ומתישה, הקציבו לה זמן. זה נכון גם להתארגנות לאחר הפסקה בעיקר עם כולם עייפים, רטובים, מלוכלכים או רעבים.20131215_131705

– תכננו מסלול הליכה המתאים לגילאי הילדיכם. טיול קצר יכול בקלות להפוך לשלוש שעות מתישות בגלל אי התאמת דרגת הקושי למטיילים.

– צורת האריזה חשובה ולכן מומלץ שהאורז גם יתפעל את הציוד (החלפת בגדים לילדים או הקמת אוהל). לא נעים להשאיר את אלי הקטנה עם מכנסיים רטובים, כי לא מוצאים איפה 'תקענו' מכנסיים להחלפה.

– ואם כבר בגדי החלפה, זכרו לארוז בהתאם לעונה ולסגנון הטיול. בטיול שלג החלפנו לילדים ארבעה זוגות של מכנסיים וגרביים בכל יום.

– לא פחות חשוב הוא מיקום הציוד באוטו. אם אתם נוסעים לחרמון, הציוד לשלג צריך להיות נגיש יותר מתיק כלי הרחצה.

– לאוטו יש מגבלת מקום. גגון עוזר מבחינת הציוד אבל לא מומלץ לשימוש בגשם. אל תיקחו דברים מיותרים כמו בגדים יפים לטיול קמפינג. ציוד חסר אפשר לקנות כמעט תמיד בדרך.

– אל תשאירו בתא הנוסעים חפצים חדים כמו מטריות או חפצים כבדים כמו מזוודות. בעצירת חירום הם עלולים להתעופף באוטו. אם אתם זקוקים למטרייה בשלוף, הניחו אותה על הרצפה מתחת למושב הנוסע.

– נוסעים לאזור עם שלג, בוץ או חול? הכינו זוג נעליים נוסף ושקית ריקה לבגדים מלוכלכים ונעליים רטובות. כך האוטו יישאר נקי יחסית.

– הכרית מהבית עוזרת לילדים להרגיש בנוח במקום לא מוכר. קחו אותה אתכם, השתמשו בה כתמיכה לראש שלהם כשהם נרדמים בנסיעה חזרה הביתה.15.12.13 068

– הכינו משחקים או פעילויות לנסיעה כמו חידות גיאוגרפיות, היסטוריות ואקטואליות מותאמות-גיל על יעד הנסיעה. זה גם הזמן להיזכר ב"ארץ עיר" ודומיו.

– אומרים שכאשר הפה לועס, הידיים נחות ואין צעקות. הכינו להם סנדוויצ'ים אהובים לדרך. גם ירקות חתוכים יעשו את העבודה.

בזמן הנסיעה

– אם אתם יודעים שהנסיעה תהיה ארוכה ותגלוש לזמן ארוחת הצהריים, הכינו מבעוד מועד שניצלים, פסטה ועוד. מומלץ לקחת צלוחיות עמוקות, כדי שהילדים יוכלו לאכול בנוחות בזמן נסיעה, ועדיין להשאיר רכב נקי יחסית.

– משעמם לי! הקריאה המוכרת של הילדים אחרי שנמאס להם לבהות בנוף שזז מהר מידי או לשמוע את צווחות השכנים לספסל. לרוב הקריאה לעזרה מגיעה בשלב מוקדם של הנסיעה. זה הזמן להשתמש במשחקים והשאלות שהכנתם לזמן הנסיעה.

 – אם הילדים בני 7 ומעלה, תנו להם מפה או את ה-GPS ובקשו מהם לעזור בניווט. זה ייתן להם הרגשה שהם תורמים לנסיעה וימנע שיעמום.

– מוזיקה יכולה לחבר את המשפחה בנסיעה, אבל גם להפריע לה ולגרום לריבים. בחרו שירים שכל הילדים, וגם אתם, תיהנו מהם, לא חייבים להתפשר על שירי ילדים או שירי חגים.

15.12.13 189

– אם הילדים מדברים זה עם זה, הנמיכו את המוסיקה באוטו או אפילו הפסיקו אותה. הפעולה הזאת נותנת להם תחושת ביטחון והכרה שאתם מכבדים אותם. בזכותה הם ימעטו להציק זה לזה בדרך.

 כשכל המשפחה באוטו יש לנהוג בצורה רגועה. אבור לבצע סיבובים חדים, עקיפות פרועות וכדומה – סגנון הנהיגה הזה מייצר לחץ והנוסעים מגיבים אליו בצורה לא נעימה.

 בזמן הנסיעה נעלו לילדים נעלי בית וכסו אותם בשמיכה דקה וחמה (מעל חגורת הבטיחות). הרבה יותר נעים ללבוש בגדים קלים ולנעול נעלי בית חמות מאשר מעילים רטובים ונעליים כבדות ומלוכלכות. כך גם יותר נוח לחגור חגורות בטיחות.

– חשוב להניח בקבוק מים ואוכל קל במקום נגיש ונוח לנהג. רוב הסיכויים שבדרך חזרה נוסעי הרכב יירדמו. אם הנשנושים זמינים לנהג, הוא יוכל לשתות ולאכול מבלי להעיר את הנוסע שלידו. זה גם הזמן לשמוע את המוזיקה האהובה עליו.

 ערן אביבי

לגעת באדם להתחבר למכונה         |         050-6897643          |          eran@eranavivi.co.il

כתיבת תגובה