העין השלישית

כתבה שפורסמה במגזין רכב+ של עיתון הארץ ביולי 2013

האם אנחנו יכולים לחיות עם מערכת אשר תתריע לנו על אי שמירת מרחק, סטייה מנתיב או הולכי רגל בקרבת הכביש? קיבלנו את המערכת החדשה של מובילאיי למבחן ארוך טווח ושלחנו את שירי וערן אביבי לחיות עם עין נוספת על הכבישMobileye 560

מאת: ערן אביבי | צילום: יח"צ

 

"את קרובה מידי לרכב מלפנים", "אתה סוטה מהנתיב", "יש הולך רגל שחוצה". המשפטים האלה מוכרים לכם? קרוב לוודאי שכן. כיום כשאנחנו הנהגים עושים כל כך הרבה דברים מלבד לנהוג כמו: להאזין למוזיקה, לשוחח בטלפון, לטפל בילדים ועוד רעות חולות, הרעיון שתהיה ברכב עין שלישית נראה הגיוני ונכון.

בחיי היומיום אני מדריך נהיגה מתקדמת. אני מלמד איך לשמור מרחק נכון – סופרים 1121, 1122,  איך לשבת נכון – זקוף, גבוה ועם שתי ידיים על ההגה בדיוק במרכזו (3 ו-9), איך לצפות את הדבר הבא – מבט לרחוק ותכנון הנתיב קדימה, ומעל הכל אני מלמד שהכי חשוב בנהיגה זה להיות כאן ועכשיו. זאת אומרת שכשנוהגים, קודם כל להיות מרוכזים בנהיגה ורק אחר כך בשאר הדברים. ועדיין, כל רגע יש משהו או מישהו שמצליח להסיח את דעתנו: בין אם זה הטלפון שמצלצל או שנזכרנו בעוד פריט לרשימת הקניות. בכל אותם רגעים בהם דעתנו מוסחת, מי מסתכל לראות שהרכב שלפנים לא בולם פתאום או שאין איזה ילד שהחליט בדיוק עכשיו לעבור את הכביש?

למקום הזה נכנסה חברת מובילאיי שהתחילה את פעילותה בשנת 1999. להיות העין השלישית של הנהגים בעזרת מצלמה הממוקמת בחלק העליון של שמשת הרכב וצג קטן מול עיני הנהג. כיום המערכת של מובילאיי יודעת גם להתריאה על הולכי רגל בקרבת או על הכביש ולהציג תמרורי מהירות (תכונה זאת ניתנת לשימוש רק בהפעלת האפליקציה בסמארטפון) וזאת בנוסף להתראות המוכרות בדמות שמירת מרחק וסטייה מהנתיב. במקביל לחיווי הוויזואלי יש גם חיווי קולי אשר משתנה בין ההתראות וחומרתן.

כמוזכר למעלה, כדי לקבל את כל הפיצ'רים של המערכת יש להתקין את האפליקציה בסמארטפון, המתממשקת למערכת של מובילאיי בעזרת בלוטות'. באפליקציה, נוסף לחיוויים הרגילים של שמירת המרחק והולכי הרגל, יש גם חיווי למהירות הנסיעה וחיווי על תמרורי מהירות. מבחינת המהירות, הנתון היה גבוה ב- 5% לפחות מהמהירות בלוח השעונים ומבחינת החיווי על תמרורים המערכת עדיין לא עובדת כראוי, לפחות מהניסיון שלנו גם עם המערכת שמותקנת בוולוו V40 כחלק מחבילת ה-Driver Support.

כיום, המערכת מותקנת ברכב הפרטי שלנו כבר יותר משלושה חודשים ומבחינתי היא תישאר ותעבור הלאה גם לרכבים הבאים.

זה נכון שזה מעצבן שיש כל הזמן צפצוף ברקע, אבל הצפצוף קורה כי אנחנו טועים. כי אנחנו קרובים מידי לרכב שלפנים, בולמים מאוחר מידי, סוטים מהנתיב או נוסעים מהר מידי באזור צפוף אנשים.

לאט לאט בעזרת המערכת הנהיגה משתפרת, שמירת המרחק גדלה, ואפילו שירי, אשתי, התחילה לבלום מוקדם יותר לפני כיכרות וצמתים. בעצם נוצר מין משחק כזה שלנהוג עם כמה שפחות צפצופים. בכל מקרה רמת ההתרעות ניתנת לכיוון אישי. לא רוצים התראה מסטייה מהנתיב? בבקשה. רוצים התראה על שמירת מרחק של 0.7 שנייה או 1.3 שניות? אפשרי. רוצים שהתראה על תמרורים לא תעבוד? בבקשה. וגם אפשר לקבוע את רמת ההיסטריה של המערכת ואת רמת העוצמה של הצליל בקלות.

האמת, שהפכתי להיות שגריר של המערכת אחרי שבוקר אחד, בדרך לפיזור הילדים במסגרות, נסעתי עם הגב לשמש ורחוק לפני היה רכב לבן שהחזיר הבהק מהשמש. כשהוא בלם לא ראיתי את אורות הבלימה שלו בגלל הסנוור. רצה הגורל ובאותו הרגע אלי הקטנה בקשה שאפתח לה את החלון וכידוע הסחת הדעת עם סנוור זה מתכון לבעיות. אני עדיין לחצתי על דוושת הגז כשהמערכת התריעה על בעיה מקדימה (צלצול שונה וחיווי אחר בצג לעומת אי שמירת מרחק). מיד החזרתי את הריכוז לכביש ועברתי לבלימה. רוב הסיכויים שהייתי מזהה את הבלימה של הרכב הלבן בזמן אך זה היה מחייב אותי לבלימה חריפה או אפילו בלימת חירום. בזכות המערכת כל הדרמה נמנעה והילדים אפילו לא הרגישו, מעבר לצפצוף של המערכת, שיכול היה להתפתח כאן איזשהו מצב מסוכן. העין השלישית עשתה את העבודה שלה.

כיום המערכת מתריעה על שמירת מרחק נמוכה משנייה ועל הולכי רגל (היסטריה גבוהה). את ההתראה על סטייה מהנתיב נטרלנו, גם ככה בפרדס חנה הסימונים על הכבישים לא מותאמים למציאות ואפילו המערכת לא הצליחה לפענח אותם, ממש כמו הנהגים המקומיים עצמם.

מבחינת השימוש באפליקציה, די מהר וויתרנו עליה בגלל שהיא עדיין לא בשלה מספיק, לפחות עבור הטלפון שלנו (סמסונג גלקסי S). האפליקציה נתקעה הרבה פעמים או אפילו לא זיהתה את המערכת של מובילאיי המותקנת ברכב. גם הסרה והתקנה כמה וכמה פעמים לא פתרה את הבעיה וחבל שכך, כי העובדה שנתון המהירות נמצא מול עיני הנהג חשובה ועוזרת מאוד בזמן הנהיגה.

כיום המערכת מוצעת לצרכן בשתי תצורות עם צג וללא צג וניתן להתקין אותה בכל רכב.

ערן אביבי

לגעת באדם להתחבר למכונה         |         050-6897643          |          eran@eranavivi.co.il

Share this:

 

כתיבת תגובה