הקרוסאובר של השכן

כתבה שפורסמה במגזין רכב+ של עיתון הארץ בנובמבר 2013

בסוזוקי שואפים למשפחתית אופנתית שתתאים לדרישות האירופאים. אז הם לקחו כמה מושגים שהאירופאים אוהבים כמו סטיישן, קרוסאובר, הנעה כפולה וחסכון בדלק, ערבבו הכל וניסו לעשות משהו טעים. עד כמה מוצלח יצא התבשיל? שלחנו את ערן אביבי לטעום

מאת: ערן אביבי | צילום: ערן אביבי ויח"צ

IMG_3172

ברצלונה אהובתי.  כמה כיף לטייל בסמטאות העיר העתיקה או בפארקים הגדולים ולדעת שתמיד איפשהו בעיר מתקיים פסטיבל מעניין. גם הפעם, הגעתי לכבוד פסטיבל – השקת דגם חדש ליצרן הרכב סוזוקי לאחר כמעט ארבע שנים שוממות מהשקות. סוזוקי, היצרן מספר 10 בגודלו בעולם (נכון לשנת 2011), מוכר בארץ בעיקר בזכות מכוניות קטנות כמו אלטו וסוויפט או ג'יפונים כמו ויטארה.

סוזוקי ויטארה, שהושק לראשונה בשנת 1988, נחשב לאבי מהפכת הקרוסאוברים בעולם בזכות היותו רכב שטח אמיתי שהציע תא נוסעים, נוחות, התנהגות ואחזקה של רכב משפחתי סטנדרטי. כיום, עם הקרוסאובר, סוזוקי שואפת לנגוס ביס גדול מקטגוריות המשפחתיות, בה היא אף פעם לא הצליחה לככב. הדגמים SX4 וליאנה, אף פעם לא איימו על המתחרים בגדולים באירופה.

הדגם החדש נקרא באירופה SX4 S-Cross ובארץ הוא נקרא בפשטות קרוסאובר. מהשם אפשר להבין שסוזוקי רוצים לרתום את המוניטין שלה בתחום ה-4X4 לעולם המשפחתיות. רושם זה התחזק גם בחנייה, בנקודת הכינוס של ההשקה בברצלונה, כאשר עשרות רכבי המבחן עמדו בשורה בינות עצים וצמחים. לטעמי, הקרוסאובר משלב בהצלחה רכב סטיישן וג'יפון. העיצוב החיצוני מעט כוחני וזה עושה חשק לצאת איתו לדהירה בשבילים המהירים, כמו אלה שיש ליד הבית שלי בפרדס חנה.

קרוס קאונטרי

IMG_3191הגיע הזמן לצאת לדרך. מולי, השותף שלי לנהיגה, בוחר להתחיל את היום עם גרסה בעלת הנעה כפולה, All grip בשפת סוזוקי, גיר רציף בעל 7 יחסי העברה ומנוע בנזין 1.6 ליטר שהוא כרגע המנוע היחיד המשווק בארץ. לאירופאים מוצע גם מנוע 1.6 ליטר דיזל טורבו בעל מומנט בשרני וגיר ידני בעל 6 יחסי העברה. 

הדרך מתחילה לאורך קו החוף על כביש צר, מפותל ועמוס תנועה לכיוון עיירת הנופש Sitges. מבחינתי זה הזמן להתחיל ללמוד את תא הנוסעים וגם ליהנות מהנוף. מולי, בינתיים, מתעסק עם הנהיגה. בחלק העליון של הקונסולה המרכזית נמצאת מערכת הקול והניווט. מתחתיה כפתורי בקרת האקלים המפוצלת. בעיצוב פנים הרכב לא ניכר מאמץ לשבור את השטאנץ השגרתי. אין כאן אמירה עיצובית או פריצת דרך מבחינת השימושיות. לידיעת המעצבים של הקרוסאובר, פס כחול שתוחם את שעוני המהירות והסל"ד אינו אמירה עיצובית. תא הנוסעים פשוט, יעיל ומשעמם למדי. מה שבטוח, הכל בנוי היטב וימשיך לעבוד ולהיראות במיטבו גם בעוד 10 שנים ויותר.

הדרך ממשיכה לתוך חבל קטלוניה ואנחנו מתחלפים בנהיגה. עכשיו תורי ללמוד את הסוזוקי מהצד הדינאמי. די מהר אני מגלה שלמרות המרכב הגבוה יחסית למשפחתית, הרכב אינו רוכן יותר מידי בפניות והסוזוקי מעניק תחושת יציבות טובה. המכונית משרה בטחון גם בנהיגה מהירה. על הכביש הספרדי היבש והאיכותי לא באה לידי ביטוי מערכת ההנעה הכפולה. זה גם קשור לעובדה שהמנוע, 1.6 ליטר בנזין בעל 120 סוסים, אינו ממש בריון. זה מנוע שאף פעם לא מאיים לעקור את הצמיגים ממקומם. הוא אינו מרשים או מרגש אבל הוא מספק את העבודה. גם הגיר הרציף אינו מעודד נהיגה ספורטיבית אך מניסיון העבר הוא חסכוני בדלק לעומת גיר אוטומטי סטנדרטי. בחלק הראשון של המבחן שכלל בעיקר נהיגה רגועה ופחות טובענית, הסוזוקי צרכה ליטר בנזין בכל 13 קילומטר של נסיעה.

בדגם ההנעה הכפולה ישנו כפתור בעל ארבעה מצבים לבחירת אופן העברת הכוח לגלגלים. במצב ספורט המערכת מנסה לשמור את הכוח בכל ארבעת הגלגלים בהתאם למצב ההגה, הכיוון הכללי ואחיזת הצמיגים. במצב שלג, שאמור להתאים גם לבוץ, חול וכדומה, מעבירה המערכת את הכוח לגלגלים בצורה כזאת שתאפשר להם לשמור על אחיזה והתקדמות. במצב נעול המערכת מספקת כוח קבוע גם לגלגלים האחוריים לטובת התחלת נסיעה במקומות עם אחיזה בעייתית. ואילו במצב אוטומטי, הרכב נמצא בהנעה קדמית והכוח עובר לגלגלים האחוריים רק במקרה של אובדן אחיזה מלפנים. המטרה כאן היא חיסכון מירבי בדלק. סוזוקי לא שילבו במסלול המבחן נסיעת שבילים אז אני יכול רק לדווח שבזכות המרכב המוגבה אין חשש לרדת לשבילים צדדיים לטובת צילום או פיקניק חפוז.

סוזוקי קרוסאובר. צילום יח"צלאחר נסיעה של שעה וחצי הגענו ליקב הצופה על שרשרת הרי המונסרט המחודדים שנראים כאילו הדביקו אותם לקרקע רק כדי שיהיה נוף הררי. אחרי החלפת חוויות עם נהגים נוספים שהגיעו ליקב במסגרת נסיעת המבחן, עברנו לקרוסאובר בעל הנעה קדמית ויצאנו חזרה למקום הכינוס.

קרוס מאונטיין

 הדרך חזרה שאנשי סוזוקי בחרו לנו היתה בעיקר מפותלת ומאתגרת לנהיגה. היא טיפסה לכיוון העיירה Begues ומשם ירדה לכיוון ברצלונה. בסוזוקי כנראה מאמינים במוצר שלהם. הקרוסאובר אומנם לא רכב ספורטיבי או מרגש לנהיגה אך הוא שיתף פעולה ואפילו התבדח עם רופאיו כמאמר המשפט הוותיק. לקראת ההגעה ליעד, בקטע מפותל וצפוף היורד לכיוון הפרבר Gava של ברצלונה, דרך אותה אני מכיר ואוהב, ביקשתי שוב את המושכות של הסוזוקי. כנראה שהמכונית בכל זאת הצליחה לגעת בי בנימים פנימיים, כי את הדרך סיימתי עם חיוך גדול. כשהגענו למקום הכינוס מחשב הדרך הראה צריכת דלק ממוצעת של 10 קילומטר לליטר. בהתחשב בסגנון הנהיגה, זאת בהחלט תוצאה טובה.

קרוס עובר

 

IMG_3166הסלוגן של סוזוקי הוא "אין עוד משפחתית כזאת" ובאמת הקרוסאובר שבסיס הגלגלים שלו ארוך ב-10 ס"מ שלמים מדגמי SX4 (שימשיכו להימכר לפחות עוד שנה) נמצא במשבצת משלו. הרוחב, 176.5 ס"מ, קרוב למשפחתיות היפניות כמו טויוטה קורולה (177.5 ס"מ) ואילו בסיס הגלגלים, 260 ס"מ, שייך לתת-משפחתיות כמו סקודה ראפיד. בהחלט אין עוד משפחתית כזאת. אפילו בקטגוריות גי'פונים קטנים הקרוסאובר שונה עם בסיס גלגלים גדול מהמתחרים.

יבואן סוזוקי, שצופה מכירות של 5,000 יחידות בשנה בארץ, מאמין שהדגם החדש יקרוץ למשפחות בזכות הפרקטיות והנוחות של מרכב סטיישן מוגבה. עם תמחור טוב של 119,900 שקל לדגם 2X4 בעל גיר רציף, נראה שהם יודעים על מה הם מדברים. אני צופה שהקרוסאובר ימשוך לקוחות מכל הקטגוריות סביב: תת-משפחתיות, ממשפחתיות קומפקטיות וג'יפונים קטנים.

————————————————————–

סוזוקי קרוסאובר

מחיר : 119,900 שקל
מקומות ישיבה:  5
הנעה קדמית
נפח מנוע 1,586 סמ"ק, בנזין
הספק מרבי:  120 כ"ס ב- 6,000 סל"ד
מומנט : 15.6 קג"מ ב- 4,400 סל"ד
תאוצה ל-100 קמ"ש : 12.4 ש'
מהירות מרבית 170 קמ"ש
תיבת הילוכים:  אוטומטית – רציפה
מספר הילוכים 7
צריכת דלק – נתוני יצרן : 18.1 ק"מ לליטר
צריכת דלק – מבחן : 13 ק"מ לליטר
דרגת זיהום : 3
בטיחות – מבחן ריסוק : 5 כוכבים
כריות אויר : 7
בקרת יציבות : יש

—————————————————————————————————————–

 ערן אביבי

לגעת באדם להתחבר למכונה         |         050-6897643          |          eran@eranavivi.co.il

כתיבת תגובה