יונדאי איוניק

למה אני כל כך מתרגש מבואה של יונדאי איוניק לארץ? משתי סיבות. הראשונה וגם החשובה יותר בעיני, הן מערכות הבטיחות המתקדמות שלה. הסיבה השנייה זאת העובדה שמדובר במכונית משפחתית היברידית מאובזרת במחיר הגיוני

מאת: ערן אביבי   |   צילום: צחי אלישע

avi_0622

כשהייתי בהשקה של האיוניק אמרתי שהיא הולכת לשבור את השוק, וזה מבלי לנסוע איתה אפילו מטר אחד. יש לכך כמה סיבות, הנה הן. קודם כל מדובר במכונית משפחתית, שזאת עדיין הקטגוריה הנמכרת ביותר בישראל למרות ההצלחה של רכבי הפנאי. תוסיפו לזה את העובדה שהאיוניק מאוד מאובזרת, עם שליטה מההגה על כל המערכות החשובות, משטח טעינה אלחוטי לטלפון, חישוקי 17', ובקרת אקלים מפוצלת עם אפשרות לבטל את המיזוג בצד הנוסע כשנמצאים לבד באוטו, ובכך לחסוך דלק וחשמל. יש לה מערכת הנעה היברידית, שלל מערכות בטיחות מתקדמות ומחיר של 136 אלף שקלים חדשים לרמת הגימור PREMIUM. רמת הגימור SUPREME עולה עוד 3,000 שקלים ומוסיפה כיסא נהג חשמלי, מראות עם קיפול חשמלי, חיישני חנייה אחוריים מקוריים ועוד כמה פינוקים.

avi_0865aעכשיו בואו נדבר על מערכות הבטיחות המתקדמות של האיוניק. בדגם ה-PREMIUM תמצאו בלימה אוטונומית במצבי חירום עד למהירות של 80 קמ"ש, שמירה אקטיבית על הנתיב ובקרת שיוט אקטיבית שיודעת לבלום את האיוניק כמעט עד עצירה מוחלטת. ברמת הגימור SUPREME תקבלו גם התראה על רכבים בשטח המת. אז למה אני מתלהב מכל המערכות האלה? הסיבה היא שאנחנו הנהגים אחראים לרוב המוחלט של תאונות הדרכים, מעל 90% מהתאונות הן באחריות הגורם האנושי. עצוב אבל אמיתי. ולכן, ככל שיותר ויותר נהגים ינהגו ברכבים עם מערכות בטיחות שכאלה, הסיכוי שלהם להיות מעורבים בתאונה, יקטן משמעותית. כי ברגע שהרכב שומר על הנתיב שלו, אז גם אם דעתנו הוסחה לרגע, המכונית תשאיר אותנו בנתיב ואם צריך תבלום בלימת חירום. במקרה של האיוניק, בלימת חירום תתבצע כל עוד הרכב מתחת ל-80 קמ"ש. ואם הפעלנו את בקרת השיוט החכמה, המכונית תשמור על מרחק קבוע מהמכונית שלפנינו, גם אם היא בדרך לעצירה מוחלטת. אז נכון שהאיוניק היא לא מכונית אוטונומית, היא לא מתכננת קדימה ולא רואה את התמונה המלאה, אבל זה בהחלט מראה לאן פנינו מועדות.

avi_0839aאת כל מה שכתבתי עד עכשיו אפשר לדעת מבלי לנסוע מטר אחד, הכל נמצא במפרט. עכשיו בואו נראה איך היא כשהיא נוסעת. ולכן יצאתי איתה לסיבוב של כ-500 קילומטרים שכלל עליות וירידות, סיבובים, כבישים מהירים, דרכים עירוניות וחבר טוב בדמות ערן תירוש שתמיד גורם לי לצחוק ללא הפסקה. שלא במתכוון אך בהחלט טוב שכך היה, רוב זמן המבחן שכלל נסיעת יום ולילה, ירד גשם. ככה שיצא לי לבחון את יכולת המערכות השונות, גם כאשר מזג האוויר לא מזהיר בלשון המעטה. ולשמחתי אני יכול להגיד שהגשם לא חיבל ביכולות המערכות השונות. במישור הכיף, אני מודה שלא ציפיתי מהאיוניק לביצועים מסמרי שיער או לאופי מיוחד. בסופו של דבר מדובר במכונית משפחתית שאמורה לספק נוחות ובטיחות ביחד עם חסכון בדלק, ולא לשבור שיאים בנורבורגרינג. מערכת ההנעה ההיברידית שלה מורכבת ממנוע בנזין 1.6 ליטר ומנוע חשמלי אשר מספקים ביחד 141 כוחות סוס חביבים ומומנט מצוין של 27 קג"מ. יונדאי בחרו בתיבה רובוטית כפולת מצמדים, שלא כמו בטויוטה פריוס שם יש תיבה חשמלית רציפה. היתרון הוא שהאיוניק מרגישה כמו רכב אוטומטי סטנדרטי, ואין את אופי הפעולה המציק לעתים של תיבה רציפה.

avi_0764כשהכביש התחיל להתפתל, שם חשבתי שהאיוניק תהיה פחות ידידותית למשתמש הפרוע, היא הפתיעה לטובה. האחיזה גבוהה מאוד, המומנט בריא וזה מורגש בהאצה או בעליה, זווית הגלגול מתונה, והאיוניק בסך הכל עושה עבודה טובה גם במישור הדינאמי. זה נכון גם מבחינת נוחות הנסיעה שהיא טובה מאוד בעיר ומחוצה לה. צריכת הדלק הממוצעת במבחן היתה 16 ק"מ לכל ליטר. זה נתון מצוין בהתחשב בכך שלא ממש ריחמתי על דוושת הגז. המרחב לנוסעים מצוין מלפנים וקצת פחות טוב לראש של היושבים מאחור בגלל הגג המשתפל מטה. הגג גם גובה את המחיר עם שדה ראיה לאחור מצומצם מאוד, טוב שיש מצלמת רוורס שעוזרת מאוד. בקטע של משפחה, לא בטוח שניתן לאכלס במושב האחורי שלושה כיסאות ילדים, אך שני בוסטרים עם גב ועוד ילד ללא מושב בטיחות נכנסו. גם תא המטען בהחלט מספק. אפילו תא הנוסעים קפץ כיתה מבחינת האיכות והתחושה בכל הקשור לפלסטיקה, ביחס למה שהתרגלנו לקבל ביונדאי, סחטיין.

לסיכום. אלי מתוקי חבר טוב וקולגה כתב על האיוניק שהיא המכונית המשפחתית האולטימטיבית ואני מסכים איתו, למרות שאין לה אופי או שובבות. נכון לתחילת 2017 אין מכונית משפחתית שמציעה כל כך הרבה, למעט הקיה נירו, הכמעט תאום מבית קיה, אבל הוא סוג של רכב פנאי וגם מעט פחות מאובזר מהאיוניק.

לדף הדגם באתר של יונדאי לחצו כאן.

ערן אביבי

לגעת באדם להתחבר למכונה         |         050-6897643          |          eran@eranavivi.co.il