PICK ME UP

כתבה שפורסמה במגזין רכב+ של עיתון הארץ בנובמבר 2013

לתוך עולם הולך ונעלם של טנדרי עבודה, טלקאר יבואנית סאנגיונג, מנסה לשלב את האקטיון ספורטס המחודש. האם יש לו את מה שצריך כדי לגרום לקונים לבחור דווקא בו? כתבנו יצא לשטח לבדוק

כתב וצילם: ערן אביבי

IMG_3518

סאנגיונג חוזרת לאולמות התצוגה בארץ. את הצעדים הראשונים בדרך חזרה ללבו של הלקוח הישראלי עושה המותג הקוריאני עם שני דגמים: רודיוס, מיניוואן בגודל מלא ואקטיון ספורטס, טנדר 4X4 בעל קבינה כפולה.

כשראיתי לראשונה את הטנדר אקטיון ספורטס בחנייה של היבואן, הבנתי שיופי זאת לא תכונה בולטת שלו. אם כך, החלטתי לתת לו הזדמנות להציג בפני את היופי הפנימי שלו. נכנסתי לקבינה, הנעתי, טענתי במערכת הקול את האלבום 'חתונה לבנה' של שלום חנוך, בחרתי ב'שיר דרך' (מילים ולחן שלום חנוך) ויצאתי לאיילון צפון כשעל הכוונת נמצא אזור הר חורשן והדיונה הגדולה של קיסריה.

 'נשבר השרב, עולה הלחות 
השמיים מתכסים עננים,
נוסע אליך אישה יפה,
והרוח מצליפה בפנים' 

על הכביש המהיר הטנדר מתנהל ברוגע יחסית. בזכות ארבעה קפיצי סליל, האקטיון אינו בועט יתר על המידה אפילו שהארגז ריק לחלוטין. חשוב לציין שברוב הטנדרים מותקנים קפיצי עלים בסרן האחורי לטובת העמסת משקל רב. סאנגיונג בחרו בנוחות והמחיר הוא יכולת העמסה נמוכה יותר בכ-400 ק"ג בהשוואה לטנדרים המקבילים.

בכביש החוף התנועה זורמת כסדרה והטנדר שומר על קצב התנועה בקלות בזכות מנוע 2.0 ליטרים טורבו דיזל בעל 155 סוסים ו-36.7 קג"מ, המשולב לגיר אוטומטי בעל 6 יחסי העברה. המנוע חזק ונעים אבל סובל מהשהיית טורבו קלה – לחיצה על הדוושה מניבה פרץ כוח רק אחרי שהטורבו נכנס לפעולה ולפעמים באיחור.

למעט מערכת קול מקורית באיכות נמוכה והשהיית הטורבו המדוברת, אל נרשמו עדיין תלונות ממשיות. אפילו צריכת הדלק חיובית עם כמעט 11 קילומטר לליטר סולר בזמן שיוט נינוח.

להבדיל מעיצוב החוץ, לאקטיון יש עיצוב פנים נאה לעין עם גלגל הגה נוח לאחיזה שנושא עליו כפתורי שליטה לדיבורית, מערכת הקול וההילוכים (במצב ידני בלבד). איכות הכפתורים מפתיעה לרעה עם תחושה פלסטיקית תעשייתית. רוב חלקי הפלסטיק בתא הנוסעים נותנים תחושה זולה שאינה תואמת את העיצוב בתא הנוסעים.

 'הזמן לא עומד, הטבע זורם IMG_3554
ולרוח יש קול חלילים,
מתחילה עליה מול ההר היורד
וצריך להתחשב בכללים'

הכבישים המהירים של כביש החוף כבר מאחורי. השטח לפני. צמיגי הכביש של הטנדר כובשים את השביל בדרך לגבעה 186 שבהר חורשן. גם כאן הקצב טוב ואפילו מפתיע לטובה. בכמה קטעים מהירים, שבהם רוב רכבי השטח מתחילים לאבד קשר עם הקרקע ומבקשים להאט את המהירות, האקטיון המשיך להשרות בטחון ולאפשר לי לשמור על קצב מהיר ומהנה. חבל שדווקא כאן השהיית הטורבו נעשית מוחשית יותר ומפריעה, בעיקר כאשר אני מבקש את הכוח ביציאות מהסיבובים לטובת החלקות זנב מהנות.

עוצר בתחתית הגבעה הידועה, בצד הדרומי הקל יותר לטיפוס. עם מרווח גחון של פחות מ-19 ס"מ והיעדר נעילת דיפרנציאל אחורי, האקטיון אינו מתאים לטיפוס בשבילים הצפוניים שהם תלולים ומאתגרים מבחינת עבירות ואחיזה.

אני משלב ליחס העברה נמוך, Low, ומתחיל בטיפוס איטי. במצב Low דוושת הגז נעשית עצבנית ודורשת הסתגלות. כשאני מגיע למדרגה הראשונה המשלבת אחיזה בעייתית והצלבה חריפה הטנדר נעצר. גולש אחורנית ומנסה בשנית ובשלישית וברביעית ולא מצליח. כל פעם שאני מגיע ל'בור' בצד ימין, מערכת בקרת המשיכה לא מצליחה להתארגן על עצמה והטנדר נעצר. מוותר ומנסה לטפס בצד השמאלי, על הסלעים. כאן אין הצלבה אבל צריך כוח מנוע בריא ואת זה יש לאקטיון. עבודת גז עדינה ביחד עם הכוונה טובה ואנחנו בראש הגבעה. ברגע זה השמיים מעוננים קלות והאוויר נקי. ביחד נוצרת תאורה מצוינת לתצפית ולצילום.

 'וכרגע מתחיל גם הגשם,IMG_3494
הגנן רציני וחרוץ,
בא הביתה עוד מעט,
הרי לא תעזבי אותי בחוץ'

שעה אחר כך, כשאני כבר עם הפנים לדיונה של קיסריה, תופס אותי הגשם במדרון חלקלק. רוכבי אופניים שקודם רכבו מולי בעליה, נשטפו מהגשם ועכשיו הם יורדים בהליכה למטה. גם אני עומד בצד הדרך. צמיגי הכביש של הטנדר התמלאו בוץ ושוב, בקרת המשיכה של האקטיון אינה מסתדרת עם המצב. לוקח למערכת הרבה זמן להגיב לשינויי האחיזה התכופים בגלגלים ואני מעדיף לעצור עד יחלוף זעם ולא להחליק לוואדי בצד ימין.

מחפש שלוליות

סאנגיונג היא כיום יצרנית הרכב הרביעית בגודלה בקוריאה הדרומית. החברה מתמחה ברכבי שטח אך גם מייצרת רכבים פרטיים. באמצע שנות ה-60 החברה ייצרה עבור הצבא האמריקאי רכבי שטח וגם משאיות ואוטובוסים. בזכות זה החברה התמקצעה בתחום רכבי השטח וכיום 5 מתוך 7 הרכבים שהחברה מייצרת, הינם בעלי הינע 4X4.

בשנת 1991 החל שיתוף פעולה בין סאנגיונג ומרצדס לטובת ייצור רכב שטח על בסיס מכלולים גרמניים. כלי הרכב נועד לתת מענה בשוק ה-SUV שהתפתח במהירות באותם ימים. הרכב שפותח נקרא 'מוסו', כביש-שטח גדול. בשנים הראשונות הוא נמכר כמרצדס בלבד ורק לאחר כמה שנים הוא שווק גם על ידי סאנגיונג ואיתה גם הגיע לישראל בשנת 1995. שיתוף הפעולה עם מרצדס אומנם הופסק אך החברה עדיין משתמשת במכלולים גרמניים כמו מנועים, תיבות הילוכים ושלדות. בעקבות הפסדים רבים ופשיטת רגל חברת סאנגיונג עברה ידיים רבות ב-16 השנים האחרונות, ביניהן לדייהו הקוראנית ול-SAIC הסינית. כיום בעלת הבית העיקרית היא מהינדרה ההודית אשר בבעלותה 70% ממניות סאנגיונג.

הגשם מפסיק. אני חוזר לתנועה ומחפש שלוליות מים כיד לנקות קצת מהבוץ שדבק לגלגלים. רוכבי האופניים כבר לא נראים באופק, כנראה חזרו לרכבים והתקפלו הביתה. אני חוזר לאספלט ומאיץ את הטנדר לכיוון ים החולות של קיסריה.

משלב ל-4X4 עם הירידה חזרה לשטח מהאספלט ומתחיל לדרבן את המנוע כדי לשמור על התנופה ולא לשקוע בחולות. גם כאן ירד גשם, החול רטוב וזה מקל על הטנדר בניסיון לטפס לראש הסכין. אלא שלחץ האוויר בצמיגים גבוה והטנדר מתקשה להשלים את הטיפוס. מוריד אוויר ל-20 PSI והטנדר מדלג בקלילות בדיונה. גם כאן השהיית הטורבו מפריעה. בדיוק ברגעים שאני צריך את הכוח זמין, למנוע לוקח זמן להעביר אותו לגלגלים בגלל אותה השהיית טורבו. כמה פעמים מצאתי את עצמי על סף שקיעה רצינית. מזל שכשהטורבו מתחיל לעבוד הכוח זורם חזק ויעיל.

למי הוא מתאים

לאקטיון ספורט של סאנגיונג יש תנוחת נהיגה וכיסא נהג טוב ונוח גם אחרי הרבה שעות בשטח. יש לו מנוע חזק, הנעה אחורית ואפשרות לביטול מלא של בקרת היציבות. חשוב לציין שמאוד לא מומלץ לבטל את הבקרה בעיקר בכביש רטוב וחלקלק. השהיית הטורבו גורמת לכוח להתפרץ בבת אחת ובדרך כלל מאוחר מידי. זה מורגש בעיקר כשיש צורך בתגובה מיידית כמו בהאצה לעקיפה או בנסיעה בדיונות. השפעת השהיית הטורבו גם מורגשת בצריכת הדלק, בעיקר בשטח, בגלל הנטייה הטבעית ללחוץ את הדוושה עד הסוף כדי לקבל תגובה מהמנוע. בסיכום המבחן הטנדר צרך ליטר סולר בכל 6.5 קילומטר בממוצע.

 'על אם הדרך ישבתי לא פעם,IMG_3526
ממתין לאיזה כח חילוץ'

 בסוף היום, כשאני על אם הדרך מצאתי את מתבלט. מצד אחד יש כאן טנדר רך, לא מחוספס, שאפשר להעביר את הזמן בו בנוחות טובה יחסית. מצד שני התחושה שהטנדר משדר מבחינת איכות החומרים והטכנולוגיה, היא של טנדר מיושן יחסית וזאת להבדיל ממתחרים יפניים כדוגמת מיצובישי האנטר או איזוסו די מקס. אז למי הוא מתאים אקטיון ספורטס? לאותם בעלי מקצוע שלא צריכים לסחוב משקל רב או לבצע נסיעות שטח קשות ושרוצים לחסוך כסף ברכישה – הספורט עולה 204,900 שקל, הוא זול יותר מכל המתחרים למעט גרייט וול סטיד.

 

————————————————————————————————-

מפרט טכני
סאנגיונג אקטיון ספורטס
מחיר : 204,900 שקל
קבוצה טנדרים 4X4
מקומות ישיבה:  5
הנעה אחורית / 4X4
נפח מנוע 1,998 סמ"ק, דיזל טורבו
הספק מרבי:  155 כ"ס ב- 3,400 סל"ד
מומנט : 36.7 קג"מ ב- 1,500 סל"ד
מהירות מרבית 163 קמ"ש
תיבת הילוכים:  אוטומטית
מספר הילוכים 6
צריכת דלק – נתוני יצרן : 12.5 ק"מ לליטר
צריכת דלק – מבחן : 6.5 ק"מ לליטר
דרגת זיהום : 15
בטיחות – מבחן ריסוק : טרם נבחן (Euroncap)
כריות אויר : 2
בקרת יציבות : יש

—————————————————————————————————————–

 

ערן אביבי

לגעת באדם להתחבר למכונה         |         050-6897643          |          eran@eranavivi.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s